csak KÉRDŐJELEK
Közel FÉL MILLIÁRD FORINT elköltésének, a lakásszövetkezet hosszú távú eladósításának terve továbbra is megannyi kérdőjelet hagy maga után - mindezt a megválaszolatlan kérdések miatt.
A szövetkezet vezetősége pedig csak annyit kommunikál: minden rendben, és aki ennek ellenére szeretné tudni mire költik a saját befizetett forintjait az felújítás- és közösség-ellenes.

Nyílt levél a szövetkezet vezetőségi tagjainak:
"Tisztelt Felügyelőbizottsági és Igazgatósági tagok,
szeretném
felhívni az intézkedésre jogosultak figyelmét a tervezett
"tagértekezletek" magtartásával kapcsolatban arra, hogy azok jogszabály
ellenesek! Egyben kérem őket, hogy tegyék meg a szükséges lépéseket is a
szövetkezet jogkövető magatartásának helyreállítására (ebben is!)!
Indokaim az alábbiak:
-
Az olvasottak alapján, tagértekezletek (önkormányzati egységek
külön-külön) lesznek jogosultak dönteni, a házaikat érintő egyedi nagy
felújításáról. Ezt, az alapszabályunk szerint törvényesen, csak írásbeli
szavazással lehet érvényesen elfogadni, valamint a lakások legalább
kétharmadának egyező szavazatával. (A határozatképességi szabályokra
történő tájékoztatás és figyelemfelhívás nem is szerepel a meghívóban.)
- Napirendi pontban csak ennyi szerepel: "Felújítások",
ami pontatlan és egyben félrevezető is. Vélhetően minden tulajdonos
érdeke, hogy a házainkon felújítások történjenek ezért szavazásnál, a
félre- illetve nem kellő tájékoztatás miatt lehet nem szándékuk és
érdekük alapján fognak szavazni. Miért nem szerepel a napirendi pontban a
közös költség emelés (és alátámasztása), miért nem szerepel a
felújításhoz kapcsolódó, felvenni kívánt hitel bemutatása? Ezt erősíti
az is, hogy a jelen tagértekezleti meghívók megjelenését pár nappal
megelőzően (2018. március 6-i keltezéssel) a fali újságokon megjelent
"munkaanyag" tartalmazta a 2018-as tervezett költségvetésünket is. Mivel
én sem rendelkezem pontos információkkal (többszöri kérés ellenére sem
kaptam Önöktől), nyugodtan vehetik a két tájékoztatást egymást
kiegészítőnek, azaz a kiküldött költségvetési tervvel együtt fogadják el
a "felújításokat". (Amennyiben az igazgatóság tudta, hogy a tervezett
költségvetés biztosan nem a végleges, mert még utána kíván felújításokat
megszavaztatni, miért adott róla tájékoztatást?)
- A 2018 március 14-i keltezésű meghívó és mellékletei (előterjesztés) elégtelen a döntés meghozatalához. Több száz millió Ft-t elköltését, illetve ezzel együtt egy hosszú lejáratú hitel megszavazását és közös költség emelést kíván a szövetkezet úgy megszavaztatni, hogy a felújítások költsége és ezzel együtt a közös költség emelés sincs alátámasztva. A jelenlegi írásbeli előterjesztésben az is olvasható, hogy a műszaki paraméterek megegyeznek a 2017. szeptemberében ismertetettekkel. 2017. szeptemberében sem kaptam/kaptunk tájékoztatást a pontos műszaki paraméterekről (a "komfort érzet növelő" bemutatás nem nevezhető annak), még írásos kérdés ellenére sem. Küldöttként sem, nem hogy tulajdonosként!
Továbbá érthetetlen és
értelmezhetetlen az összes tervezett felújítás (és kapcsolódó hitel, KK
emelés is). A szövetkezet gazdálkodása évek óta eredményes és stabil,
erről az igazgatóság (Karsai László és Péter Norbert) többször is adott
tájékoztatást. Gazdaságilag is kérdéses a jelenleg tervben lévő
felújítások körére hitelt felvenni!
A közzétett beszámolók adatai alapján az adózott eredményünk:
2014: 44.268 eFt
2015: 50.315 eFt
2016: 44.228 eFt
Az
elmúlt három évben közel 140 M Ft, valamint láthatóan 45-50 M Ft
"tartalék" minden évben keletkezik. Mindezt történt úgy, hogy jelenleg
már nem is kell fizetnünk a havi ~3,2 M Ft elmaradásunkat, ami évente
ismét közel 40 M Ft többlet eredménnyel járna.
Ennek figyelembevételével már évi 85 M Ft pozitív eredménynél járnánk!
Ezt,
a kiküldött "munkaanyag" is alátámasztja, amiben 2017-re több, mint 88
M Ft adózott eredmény szerepel (a számításom és a szövetkezet
munkaanyagának csupán 3 M Ft összegű eltérését a KIVA adózási mód
választása indokolja)
A jelenlegi 85-88 M Ft éves
eredményt tovább érdemes korrigálni az értékvesztéssel, annak
visszaírásával, "szállítói és bérlői rendezések" címszó alatt elszámolt
költségekkel, illetve a behajthatatlan követelésként szerepeltetett
összegekkel. 2016-ban ez további közel 27 M Ft eredményt jelentett
volna, így már évi 100 M Ft felett járnánk.
Amennyiben
a jelenlegi elnök az elnöki pályázatában beígért 10-15%-os
költségcsökkentést is teljesítette volna, akkor az további 10 M Ft-s
nagyságrendben járulna hozzá az eredményünkhöz.
A
gazdasági szempontú összevetést az indokolja, hogy egy lift vezérlésének
felújítása hozzávetőleg 2-3 M Ft költséget jelent.
A liftjeinket ezek alapján hitel és KK emelés nélkül 2, de maximum 3 év alatt fel lehetne újítani.
Természetesen a közös költség emelésnek,
illetve pontosabban fogalmazva a felújítási alap ismételt bevezetésének
lenne értelme, de jelenleg az igazgatóság szándéka nem ez (a jelenlegi
igazgatóság javaslata alapján került - szintén kétes megfogalmazásban -
eltörlésre a korábbi felújítási alapunk).
Sajnos az érveket tovább lehetne sorolni, de úgy gondolom a felsoroltak is elegendőek a kérésem és sok tulajdonostársam kérésnek meghallgatására.
Üdvözlettel,
"
A levélre érkezett válasz, ezzel kapcsolatban itt tájékozódhat.